8 Il­man­vaih­to

Ase­tus­teks­ti

Il­man­vaih­don on to­teu­tet­ta­va ter­veel­li­nen, tur­val­li­nen ja viih­tyi­sä si­säil­man laatu oles­ke­lu­ti­lois­sa. Il­man­vaih­to­jär­jes­tel­män on tuo­ta­va ra­ken­nuk­seen riit­tä­vä ul­koil­ma­vir­ta ja pois­tet­ta­va si­säil­mas­ta ter­vey­del­le hai­tal­li­sia ai­nei­ta, lii­al­lis­ta kos­teut­ta, viih­tyi­syyt­tä hait­taa­via ha­ju­ja sekä ih­mi­sis­tä, ra­ken­nus­tuot­teis­ta ja toi­min­nas­ta si­säil­maan ai­heu­tu­via epä­puh­tauk­sia.

Il­man­vaih­to­jär­jes­tel­mä on suun­ni­tel­ta­va siten, että:

  1. va­li­tun il­man­vaih­to­jär­jes­tel­män toi­min­nan kan­nal­ta kes­kei­siä toi­min­to­ja voi­daan mi­ta­ta, oh­ja­ta ja seu­ra­ta;
  2. oi­kein käy­tet­ty­nä, huol­let­tu­na ja kun­nos­sa­pi­det­ty­nä jär­jes­tel­mä kes­tää toi­min­ta­kun­toi­se­na suun­ni­tel­lun käyt­töiän; 
  3. jär­jes­tel­män toi­min­ta voi­daan ko­ko­nai­suu­des­saan py­säyt­tää. Ko­neel­li­ses­sa jär­jes­tel­mäs­sä on ol­ta­va sel­väs­ti mer­kit­ty py­säy­tys­kyt­kin, jonka on ol­ta­va hel­pos­ti saa­vu­tet­ta­vas­sa pai­kas­sa. Pai­no­voi­mai­ses­sa jär­jes­tel­mäs­sä il­man­vaih­to­vent­tii­lien on ol­ta­va hel­pos­ti sul­jet­ta­vis­sa.
Opas­ta­va teks­ti

Il­man­vaih­to­jär­jes­tel­mä on suun­ni­tel­ta­va ja ra­ken­net­ta­va ra­ken­nuk­sen suun­ni­tel­lun käyt­tö­tar­koi­tuk­sen ja käy­tön pe­rus­teel­la siten, että se luo omal­ta osal­taan edel­ly­tyk­set ta­van­omai­sis­sa sää­olois­sa ja käyt­tö­ti­lan­teis­sa ter­veel­li­sel­le, tur­val­li­sel­le ja viih­tyi­säl­le si­säil­mas­tol­le.

Il­man­vaih­to­jär­jes­tel­män suun­nit­te­lu­pe­rus­teet sekä si­sä­olo­suh­tei­den ta­voi­tear­vot on syytä kir­ja­ta ja hy­väk­syt­tää ra­ken­nus­hank­kee­seen ryh­ty­väl­lä ennen var­si­nai­sen suun­nit­te­lu­työn aloit­ta­mis­ta. Kir­jaa­mi­nen voi­daan tehdä esi­mer­kik­si tämän oh­jeen liit­tee­nä ole­van ra­ken­nus­val­von­ta­vi­ran­omais­ten vaa­ti­man LVI-​suunnittelun ja to­teu­tuk­sen pe­rus­teet -​asiakirjamallin mu­kai­ses­ti.

Il­man­vaih­to­jär­jes­tel­män suun­nit­te­lus­sa tulee huo­mioi­da ra­ken­nuk­sen suun­ni­tel­lun käyt­tö­tar­koi­tuk­sen ja en­si­käy­tön li­säk­si mah­dol­li­sen muun­to­jous­ton aset­ta­mat vaa­ti­muk­set. Muun­nel­ta­vuu­den, jous­ta­vuu­den ja laa­jen­net­ta­vuu­den reu­naeh­dot tulee kir­ja­ta esi­mer­kik­si LVI-​suunnittelun pe­rus­teet -​asiakirjaan.

8.1 Il­man­vaih­to­jär­jes­tel­män oh­jaus ja val­von­ta

Il­man­vaih­to­jär­jes­tel­mä va­rus­te­taan ohjaus-​, säätö-​ ja val­von­ta­lait­teil­la, joi­den avul­la jär­jes­tel­män toi­min­taa voi­daan oh­ja­ta ja val­voa. Il­man­vaih­to­jär­jes­tel­mään on suun­ni­tel­ta­va ja asen­net­ta­va mit­taus­lait­teet tai mit­taus­mah­dol­li­suus tär­keim­pien toiminta-​arvojen mit­taa­mis­ta ja toi­min­to­jen val­von­taa var­ten.

Toi­min­to­jen val­von­taa var­ten il­man­vaih­to­ko­ne va­rus­te­taan tar­vit­ta­vin tar­kas­tus­luu­kuin ja -​ikkunoin. 

Ko­neel­li­nen tulo- ja pois­toil­man­vaih­to­jär­jes­tel­mä va­rus­te­taan kiin­teil­lä il­ma­vir­ran mit­tausan­tu­reil­la ja säh­köi­sil­lä näyt­tö­lait­teil­la ra­ken­nuk­sen ulko- ja ulos­pu­hal­lusil­ma­vir­to­jen mää­rit­tä­mis­tä var­ten. Ko­neel­li­ses­sa pois­toil­man­vaih­to­jär­jes­tel­mäs­sä mi­ta­taan ulos­pu­hal­lusil­ma­vir­rat. Jos mi­tat­ta­va il­ma­vir­ta on alle 0,5 m³/s, voi­daan kiin­teäs­ti asen­net­tu­jen näyt­tö­lait­tei­den si­jas­ta käyt­tää siir­ret­tä­viä näyt­tö­lait­tei­ta. Ra­ken­nusau­to­maa­tio­jär­jes­tel­mään lii­tet­ty­jen il­man­vaih­to­jär­jes­tel­mien il­ma­vir­to­ja seu­ra­taan jat­ku­va­toi­mi­ses­ti, jotta mah­dol­li­sis­ta poik­kea­mis­ta saa­daan au­to­mat­ti­ses­ti hä­ly­tys. Il­ma­vir­ta­tie­dois­ta on hyvä ke­rä­tä tren­di­tie­toa, jonka avul­la il­man­vaih­don toi­min­taa voi­daan ana­ly­soi­da.

Il­man­vaih­to­jär­jes­tel­män teh­tä­vä on yl­lä­pi­tää suun­ni­tel­mis­sa esi­te­tyt il­ma­vir­rat. On myös olen­nai­sen tär­ke­ää, että tulo- ja pois­toil­ma­vir­rat ovat kes­ke­nään ta­sa­pai­nos­sa, jotta il­man­vaih­to­jär­jes­tel­mä ei ai­heu­ta ra­ken­nuk­sen vai­pan yli hai­tal­lis­ta paine-​eroa kum­paan­kaan suun­taan. Pel­käl­lä pois­toil­man­vaih­dol­la va­rus­tet­tu­jen ti­lo­jen kor­vausil­ma­rei­tit tulee mi­toit­taa siten, että mi­toi­tusil­ma­vir­ral­la nii­den pai­ne­hä­viö on enin­tään 10 Pa. Ra­ken­nuk­sen vai­pan yli vai­kut­ta­van paine-​eron seu­ran­taa var­ten ra­ken­nus tulee va­rus­taa riit­tä­väl­lä mää­räl­lä jat­ku­va­toi­mi­sia paine-​erolähettimiä, joi­den mit­tauk­sis­ta on hyvä ke­rä­tä tren­di­tie­toa.

Muut­tu­van il­ma­vir­ran jär­jes­tel­mis­sä tulee ra­ken­nuk­sen tulo- ja pois­toil­ma­vir­to­jen olla ta­sa­pai­nos­sa kai­kis­sa ti­lan­teis­sa. Tämän tulee olla myös ra­ken­nuk­sen yl­lä­pi­to­hen­ki­lö­kun­nan hel­pos­ti to­den­net­ta­vis­sa lu­ke­mal­la kiin­teäs­ti asen­net­tu­ja mit­ta­lait­tei­ta tai seu­raa­mal­la mit­tausar­vo­ja ra­ken­nusau­to­maa­tio­jär­jes­tel­män kaut­ta.

Il­man­vaih­to­ko­nei­den lämmitys-​ ja jääh­dy­tys­pat­te­rei­den tulo- ja läh­tö­puo­lel­le asen­ne­taan läm­pö­mit­ta­rit ja au­to­maa­tio­jär­jes­tel­mään lii­tet­tä­vät lämpötila-​anturit sekä ilma- että nes­te­vir­taan. Läm­mön­tal­teen­ot­to­lait­teel­la va­rus­te­tun il­man­vaih­to­ko­neen ulko-, tulo-, poisto-​ ja ulos­pu­hal­lusil­ma­vir­taan tar­koi­tuk­sen­mu­kai­seen paik­kaan asen­ne­taan läm­pö­mit­ta­rit ja au­to­maa­tio­jär­jes­tel­mään lii­tet­tä­vät lämpötila-​anturit. Liu­os­kier­toi­sis­sa LTO-​järjestelmissä mi­ta­taan myös kun­kin LTO-​patterin nes­te­vir­ran meno- ja pa­luu­läm­pö­ti­lat. Il­man­suo­dat­ti­mil­le asen­ne­taan paine-​eromittarit ja au­to­maa­tio­jär­jes­tel­mään lii­tet­tä­vät paine-​erolähettimet. Jos il­ma­vir­ta on alle 0,5 m³/s, voi­daan kiin­tei­tä mit­taus­lait­tei­ta kor­va­ta siir­ret­tä­vil­le lait­teil­le so­pi­vil­la mit­tausyh­teil­lä. 

Kos­tu­tus­osan jäl­kei­seen il­man­vaih­to­ko­neen tai ka­na­van osaan teh­dään mit­tausyh­de kos­teu­den mit­taus­ta var­ten.

Ulos­pu­hal­lusil­ma­vir­ras­sa ole­vien LTO-​laitteiden pai­ne­hä­viöi­den mit­taus­ta var­ten asen­ne­taan au­to­maa­tio­jär­jes­tel­mään lii­tet­tä­vät paine-​erolähettimet. 

Mit­taus­lait­teet asen­ne­taan paik­kaan, missä ne ovat hel­pos­ti luet­ta­vis­sa sekä huol­let­ta­vis­sa ja mihin on es­tee­tön pääsy hel­pos­ti kul­jet­ta­via kul­ku­reit­te­jä käyt­täen. 

8.2. Il­man­vaih­to­jär­jes­tel­män tek­ni­nen käyt­töi­kä

Il­man­vaih­to­jär­jes­tel­mä suun­ni­tel­laan ja ra­ken­ne­taan siten, että se oi­kein käy­tet­ty­nä, huol­let­tu­na ja kun­nos­sa­pi­det­ty­nä kes­tää toi­min­ta­kun­toi­se­na suun­ni­tel­lun käyt­töiän. 

Il­man­vaih­to­jär­jes­tel­mä säi­lyy toi­min­ta­kun­toi­se­na vain, jos sitä käy­te­tään asian­mu­kai­ses­ti ja huol­le­taan sään­nöl­li­ses­ti. Mi­kä­li py­sy­vään asu­mi­seen tai työs­ken­te­lyyn käy­tet­tä­vään kiin­teis­töön teh­dään ra­ken­nus­lu­van vaa­ti­via toi­men­pi­tei­tä, tulee sille laa­tia huol­to­kir­ja. Huol­to­kir­jas­sa tulee esit­tää il­ma­vaih­to­jär­jes­tel­mien ja niitä pal­ve­le­vien au­to­maa­tio­jär­jes­tel­mien osal­ta kun­nos­sa­pi­don, hoi­don ja huol­lon läh­tö­tie­dot, ta­voit­teet, teh­tä­vät ja oh­jeet.

8.3 Il­man­vaih­to­jär­jes­tel­män py­säy­tet­tä­vyys

Il­man­vaih­to­jär­jes­tel­mä on suun­ni­tel­ta­va ja ra­ken­net­ta­va siten, että sen toi­min­ta voi­daan hä­ly­tys­ti­lan­tees­sa ko­ko­nai­suu­des­saan py­säyt­tää sel­väs­ti mer­ki­tyl­lä py­säy­tys­kyt­ki­mel­lä. Py­säy­tys­kyt­ki­men tulee olla hel­pos­ti saa­vu­tet­ta­vas­sa pai­kas­sa. 

Eri­kois­koh­teet, kuten esi­mer­kik­si sai­raa­lat, la­bo­ra­to­riot ja jot­kin teol­li­suus­lai­tok­set, suun­ni­tel­laan aina ta­paus­koh­tai­ses­ti var­mis­taen, ettei il­man­vaih­don py­säy­tyk­sel­lä ai­heu­te­ta ter­vey­del­lis­tä tai tur­val­li­suu­teen liit­ty­vää vaa­raa. Täl­lai­sis­sa ta­pauk­sis­sa voi­daan käyt­tää useam­paa eril­lis­tä py­säy­tys­kyt­kin­tä, joil­la il­man­vaih­to on mah­dol­lis­ta py­säyt­tää pal­ve­lua­lueit­tain. Py­säy­tys­kyt­kin­ten vai­ku­tusa­lu­eet on mer­kit­tä­vä sel­väs­ti kyt­kin­ten vä­lit­tö­mään lä­hei­syy­teen si­joi­tet­ta­val­la vai­ku­tusa­lue­kaa­viol­la.

Sivu teks­ti­muo­dos­sa Lataa sivu PDF:nä
Kirja teks­ti­muo­dos­sa Lataa kirja PDF:nä

Kom­men­tit

Merja Lai­ti­nen… (ei var­mis­tet­tu)

IV-​laitteiden käyt­täy­ty­mi­ses­tä säh­kö­kat­kois­sa ja oh­jaus­lait­tei­den help­po­käyt­töi­syy­des­tä ja vaih­det­ta­vuu­des­ta:
Meitä ku­lut­ta­jia aina moi­ti­taan siitä, että me emme osaa ja käy­täm­me vää­rin. Mutta onko näin vai ovat­ko lait­teet vai­keas­ti käy­tet­tä­viä ja oh­jeet vai­kea­sel­koi­sia. Esi­merk­ke­jä IV-​LTO:stani:
a) En löy­tä­nyt lait­tees­ta­ni Pois pääl­tä –kyt­kin­tä. Val­mis­ta­ja ker­toi lo­pul­ta, että sehän on se Esc-​näppäin, kun sitä pai­naa yli 15 se­kun­tia.
b) Säh­kö­las­ku­ni kas­voi tal­vi­kau­del­la 2016-2017 mer­kit­tä­väs­ti ener­gia­te­hok­kaan ta­lo­tek­nii­kan käyt­töön­o­ton seu­rauk­se­na. Syyk­si pal­jas­tui lo­pul­ta se, että säh­kö­kat­kois­sa laite muut­ti ase­tuk­si­aan siten, että se kyt­key­tyi teh­das­a­se­tuk­siin eli tal­vi­kyl­mäl­lä pois­sa ol­les­sa­ni si­sään tu­le­van ilman määrä kol­min­ker­tais­tui. Rat­kai­su­na val­mis­ta­ja esit­ti (suora lai­naus): tei­dän tu­li­si ”sää­tää pu­hal­ti­mien pie­nem­pi no­peus nor­maa­li no­peu­dek­si ja min-​nopeus olisi pie­nin no­peus ja pois­sa no­peus nor­maa­li no­peut­ta vielä pie­nem­mäk­si. Te­hos­tus no­peus voisi olla ny­kyi­nen nor­maa­li no­peus ja vii­len­nys te­hos­tus”.
Kun laite it­ses­sään on ener­gia­te­ho­kas, mutta ai­heut­taa val­ta­van ener­gia­hu­kan ra­ken­nuk­seen (esim. muut­taen ase­tuk­si­aan säh­kö­kat­kois­sa) niin, onko laite ener­gia­te­ho­kas?
Koska lait­teen käyt­täy­ty­mi­ses­tä säh­kö­kat­kois­sa ei ole sään­nös­tä, sitä ei tes­ta­ta (VTT).
Lait­teen ase­tuk­set voi­vat muut­taa, mi­kä­li ei halua käyt­tää teh­das­a­se­tuk­sia. Tähän tar­vi­taan sa­la­sa­na ja kol­mi­por­tai­nen ha­ke­mis­to­va­lik­ko. Jos sa­la­sa­na unoh­tuu/ka­to­aa, niin lai­tet­ta ei voi enää käyt­tää. Ase­tusar­vot voi tar­kis­taa, kun­han etsii sa­la­sa­nan ja löy­tää so­pi­vat kolme ha­ke­mis­to­por­ras­ta, eikä sit­ten unoh­da ar­vo­ja, kun pois­tuu ao. näy­töl­tä. Minimi-​Poissa-normaali-tehostettu-viilennys. Ar­voi­tuk­sek­si jää, mitkä arvot näi­den ta­ka­na kul­loin­kin ovat.
Eh­do­tuk­sia­ni:
- lait­teil­ta (IV-​LTO) tulee vaa­tia, että ne säh­kö­kat­kois­sa pa­laa­vat sii­hen ase­tuk­seen, jossa ne oli­vat ennen kuin säh­kö­kat­ko alkoi.
- lait­tei­den oh­jaus­pa­nee­lit tu­li­si olla hel­pos­ti vaih­det­ta­via, jol­loin huo­not pois­tui­si­vat mark­ki­noil­ta.
- lait­teis­sa saisi olla por­taa­ton säätö kuten pat­te­ri­vent­tii­leis­sä, ilman sa­la­sa­no­ja. Pois päältä-​näppäin saisi olla joko nolla arvo tai eril­li­nen I/0-​kytkin. Jos jo­tain ar­vo­ja ha­lu­taan suo­si­tel­la, niin ote­taan so­vel­taen mal­lia van­hois­ta il­ma­kos­teus­mit­ta­reis­ta: niis­sä on ras­te­ria alu­eel­la ”nor­maa­li”.

15.01.19 13:44 Iki­link­ki
sasu.kar­kiai­nen

In reply to by Merja Lai­ti­nen… (ei var­mis­tet­tu)

Ku­lut­ta­jien käyt­töön tar­koi­tet­tu­jen lait­tei­den käy­tet­tä­vyy­teen tu­li­si sel­väs­ti kiin­nit­tää ny­kyis­tä enem­män huo­mio­ta. Tämä asia­ko­ko­nai­suus tu­li­si huo­mioi­da tuot­tei­den val­mis­tus­ta oh­jaa­vis­sa stan­dar­deis­sa ja mah­dol­li­ses­ti myös Talotekniikka-​RYLissä. 

03.05.19 10:52 Iki­link­ki
Ma­rian­na Tuo­mai­nen (ei var­mis­tet­tu)

Il­man­vaih­to­jär­jes­tel­män ai­heut­ta­ma paine-​ero vai­pan yli tu­li­si olla 0...-10 Pa. Tämä on liian suuri paine-​ero. Il­man­vaih­to­jär­jes­tel­män ai­heut­ta­ma paine-​ero vai­pan yli saa olla 0...-2 Pa. Koska mit­ta­lait­tei­den epä­tark­kuus han­ka­loit­taa näin tiuk­kaan paine-​erohaarukkaan pää­se­mis­tä, on to­le­rans­sin ol­ta­va suu­rem­pi esim. -5...+3 Pa. Ote­taan se paine-​erojen vaih­te­lu­vä­li käyt­töön, mikä tulee tänä vuon­na ym­pä­ris­tö­mi­nis­te­riön jul­kai­se­maan paine-​erojen mittaus-​ ja sää­tö­oh­jee­seen.

17.03.19 21:45 Iki­link­ki
sasu.kar­kiai­nen

In reply to by Ma­rian­na Tuo­mai­nen (ei var­mis­tet­tu)

Tar­ken­ne­taan oh­jet­ta siten, että ko­neel­li­sen pois­toil­man­van­vaih­don ta­pauk­ses­sa il­man­vaih­don ai­heut­ta­ma paine-​ero vai­pan yli saa olla enin­tään 10 Pa. Katso myös kap­pa­le 21.

Ko­neel­li­ses­sa tulo/pois­toil­man­vaih­to­jär­jes­tel­mäs­sä il­ma­vir­rat suun­ni­tel­laan ta­sa­pai­noon, jol­loin il­man­vaih­to­jär­jes­tel­mä ei läh­tö­koh­tai­ses­ti ai­heu­ta paine-​eroa vai­pan yli. Sää­tö­työn epä­tark­kuu­den takia suun­ni­tel­mien mu­kai­nen il­ma­ta­se ei käy­tän­nös­sä kui­ten­kaan täy­sin to­teu­du, joten paine-​ero vai­pan yli olisi hyvä mi­ta­ta il­ma­vir­to­jen sää­dön jäl­keen. Täl­löin ta­voi­te­ta­so voisi olla esi­mer­kik­si tuo kom­men­tis­sa mai­nit­tu -5...+3 Pa. Katso myös kap­pa­le 27.

 

03.05.19 11:36 Iki­link­ki
Antti Alan­ko (ei var­mis­tet­tu)

"Il­man­vaih­to­jär­jes­tel­män ai­heut­ta­ma paine-​ero vai­pan yli tu­li­si olla 0...-10 Pa" Tätä olisi syytä tar­ken­taa. Ra­ken­nuk­sen kor­keu­den tu­li­si vai­kut­taa ta­voi­tel­tuun paine-​erotasoon. Esim. 1-2 ker­rok­si­sis­sa olisi hyvä ta­voi­tel­la yleen­sä 0... -3 Pa. Koska ra­ken­nuk­sen käyt­tö vai­kut­taa pai­ne­suh­tei­den vaih­te­lui­hin, tu­li­si pyr­kiä aset­ta­maan kes­ki­mää­räi­sen paine-​eron ta­voit­teet ra­ken­nuk­sen käyt­tö­ajal­le, käyt­tö­ai­ko­jen ul­ko­puo­lil­le sekä koko vuo­ro­kau­del­le. Pitää myös mää­ri­tel­lä, missä ul­koil­mao­lo­suh­teis­sa ta­voit­tei­den tulee täyt­tyä.
Tiet­ty pai­ne­suh­de­lu­ke­ma ei si­näl­lään ole ab­so­luut­ti­ses­ti hyvä tai huono, vaan ra­ken­nuk­sen tii­viys vai­kut­taa sii­hen oleel­li­ses­ti. Kui­ten­kin kun tässä pu­hu­taan uusis­ta ra­ken­nuk­sis­ta, niin voi­nee olet­taa nii­den ole­van läh­tö­koh­tai­ses­ti var­sin tii­vii­tä.

"Muut­tu­van il­ma­vir­ran jär­jes­tel­mis­sä tulee ra­ken­nuk­sen tulo- ja pois­toil­ma­vir­to­jen olla ta­sa­pai­nos­sa kai­kis­sa ti­lan­teis­sa. Tämän tulee olla myös ra­ken­nuk­sen yl­lä­pi­to­hen­ki­lö­kun­nan hel­pos­ti to­den­net­ta­vis­sa lu­ke­mal­la kiin­teäs­ti asen­net­tu­ja mit­ta­lait­tei­ta tai seu­raa­mal­la mit­tausar­vo­ja ra­ken­nusau­to­maa­tio­jär­jes­tel­män kaut­ta."
Ko­ko­nai­sil­ma­vir­ta­mit­tauk­sis­sa on usein sen ver­ran epä­tark­kuut­ta, että yleen­sä vai­ku­tuk­sia pai­ne­suh­tei­siin ei nii­den kaut­ta voida to­de­ta riit­tä­väl­lä tark­kuu­del­la. Uusiin ra­ken­nuk­siin voi­tai­siin jo suo­si­tel­la suun­ni­tel­ta­vak­si ra­ken­nusau­to­maa­tioon kyt­ket­tä­vät kiin­teät ul­ko­vai­pan paine-​eroa mit­taa­vat an­tu­rit.

29.03.19 14:43 Iki­link­ki
sasu.kar­kiai­nen

In reply to by Antti Alan­ko (ei var­mis­tet­tu)

Vuo­toil­ma­vir­to­jen hal­lin­nan kan­nal­ta vuo­ro­kau­de­na­jal­la ei ole mer­ki­tys­tä, joten ra­ken­nuk­sen pai­ne­suh­tei­den ta­voi­tear­vot ovat samat kaik­ki­na vuo­ro­kau­den ai­koi­na. Il­man­vaih­to­jär­jes­tel­män avul­la ei pys­ty­tä hal­lit­se­maan ra­ken­nuk­sen pai­ne­suh­tei­ta muut­tu­vis­sa ul­koil­man olo­suh­teis­sa. Il­man­vaih­to­jär­jes­tel­mä tulee kui­ten­kin suun­ni­tel­la siten, että sen il­ma­vir­rat py­sy­vät hal­lin­nas­sa kai­kis­sa ta­van­omai­sis­sa käyt­tö­ti­lan­teis­sa ul­koil­man läm­pö­ti­las­ta riip­pu­mat­ta.

Li­sät­ty oh­jee­seen mai­nin­ta paine-​erojen jat­ku­va­toi­mi­ses­ta mit­tauk­ses­ta. Paine-​erojen mit­taa­mi­nen on hyö­dyl­lis­tä eten­kin ra­ken­nuk­sen käyt­tö­oton yh­tey­des­sä, jol­loin sillä voi­daan var­mis­taa il­man­vaih­to­jär­jes­tel­män oikea ta­sa­pai­no­tus. Jat­ku­va­toi­mis­ta paine-​eromittausta voi­daan hyö­dyn­tää ra­ken­nuk­sen käy­tön ai­ka­na ra­ken­nuk­sen pai­ne­suh­tei­den seu­raa­mi­seen sekä eri­kois­ta­pauk­sis­sa  mah­dol­li­ses­ti eril­lis­pois­to­jen kor­vausil­ma­vir­ran oh­jaa­mi­seen. Il­man­vaih­to­jär­jes­tel­män avul­la ei py­ri­tä tai pys­ty­tä hal­lit­se­maan ra­ken­nuk­sen pai­ne­suh­tei­ta, joten il­man­vaih­don oh­jauk­seen jat­ku­va­toi­mis­ta mit­taus­ta ei voine hyö­dyn­tää.

 

03.05.19 11:39 Iki­link­ki

Olem­me ra­ken­ta­mas­sa en­sim­mäis­tä omaa taloa. Hir­veäs­ti on asioi­ta, jois­ta en tiedä mi­tään, mutta olisi kiva olla pe­ril­lä mitä ra­ken­nus­pro­jek­tin ai­ka­na ta­pah­tuu. Var­sin­kin läm­mi­tyk­seen ja il­man­vaih­toon liit­ty­vis­sä asiois­sa olen ihan um­mik­ko. Tu­lee­ko il­man­vaih­don mit­ta­lait­teet asen­taa myös ta­val­li­siin asuin­ta­loi­hin? Mie­tim­me myös läm­mi­tys­vaih­toeh­to­ja ja sitä mil­lai­set pat­te­rit asen­nam­me, jotta sää­tä­mi­nen ja huol­ta­mi­nen ovat mah­dol­li­sim­man yk­sin­ker­tai­sia ja help­po­hoi­toi­sia.

17.08.20 17:47 Iki­link­ki
ju­ha­ni.hy­va­ri­nen

In reply to by Tuula (ei var­mis­tet­tu)

Ta­lo­tek­niik­kain­fo on suun­nat­tu eri­tyi­ses­ti suun­nit­te­li­joi­den käyt­töön. Ra­ken­ta­jan olisi hyvä olla yh­tey­des­sä am­mat­ti­tai­toi­seen suun­nit­te­li­jaan hank­keen al­ku­vai­hees­sa ja hy­vis­sä ajoin ennen ra­ken­nus­lu­van ha­ke­mis­ta. Li­sä­tie­toa oma­ko­ti­ta­lois­ta voi ky­sel­lä esi­mer­kik­si Oma­ko­ti­lii­tos­ta. Suo­men LVI-​liitto SuLVI ry pitää lis­taa LVI-​suunnittelijoista (https://sulvi.fi/loyda-​lvi-suunnittelijasi/).

12.05.21 15:04 Iki­link­ki
Marko Björk­roth (ei var­mis­tet­tu)

Ko­neel­li­ses­sa pois­tos­sa ul­koil­ma­lait­tei­den pai­ne­hä­viön tulee olla enin­tään 10 Pa ja vä­hin­tään 10 Pa (luku 3.21 Il­ma­vir­rois­ta ai­heu­tu­vat pai­neet ja ra­ken­tei­den il­man­pi­tä­vyys)

18.08.21 12:05 Iki­link­ki

Lisää uusi kom­ment­ti

Tämän ken­tän si­säl­tö pi­de­tään yk­si­tyi­se­nä eikä sitä näy­te­tä jul­ki­ses­ti.
  • Sal­li­tut HTML-​tagit: <em> <strong> <ul type> <ol start type> <li> <dl> <dt> <dd> <drupal-​entity data-*>
  • HTML-​merkit ovat kiel­let­ty­jä.
  • Rivit ja kap­pa­leet pää­te­tään au­to­maat­ti­ses­ti.