11 Moot­to­ria­jo­neu­vo­suo­jan il­ma­vir­rat

Ase­tus­teks­ti

Eri­tyis­suun­nit­te­li­jan on mi­toi­tet­ta­va moot­to­ria­jo­neu­vo­suo­jan il­man­vaih­don il­ma­vir­rat siten, et­tei­vät ilman epä­puh­tau­det ai­heu­ta ter­vey­del­lis­tä hait­taa käyt­tä­jil­le. Il­ma­vir­rat on mi­toi­tet­ta­va niin, että moot­to­ria­jo­neu­vo­suo­jas­sa hii­li­mo­nok­si­din kes­kiar­vo­pi­toi­suus kriit­ti­sim­mäk­si ar­vioi­tu­na käyt­tö­tun­ti­na ei ylitä arvoa 35 mg/m3 (30 ppm). Moot­to­ria­jo­neu­vo­suo­jan jat­ku­van työs­ken­te­ly­alu­een il­ma­vir­rat on mi­toi­tet­ta­va niin, että hii­li­mo­nok­si­din het­kel­li­nen pi­toi­suus ei ylitä 7 mg/m3 (6 ppm).

Opas­ta­va teks­ti

Moot­to­ria­jo­neu­vo­suo­jan il­man­vaih­don tar­peen mää­rit­tää ase­tet­tu si­säil­man hii­li­mo­nok­si­din pi­toi­suus ja si­säil­maan tu­le­va epä­puh­taus­kuor­mi­tus kuten ajo­neu­vo­jen pa­ko­kaa­su­pääs­töis­tä si­säil­maan tu­le­vat epä­puh­tau­det.

Kun moot­to­ria­jo­neu­vo­suo­jan epä­puh­taus­kuor­mi­tus­ta ei tun­ne­ta, tu­li­si moot­to­ria­jo­neu­vo­suo­jan ko­neel­li­nen pois­toil­ma­vir­ta mi­toit­taa ne­liö­poh­jai­sil­la vä­him­mäi­sar­voil­la, tau­luk­ko 11.1. Tau­lu­kon pois­toil­ma­vir­to­jen vä­him­mäi­sar­vot on tar­koi­tet­tu moot­to­ria­jo­neu­vo­suo­jiin, jois­sa oles­ke­lu on ti­la­päis­tä ja ly­hyt­kes­tois­ta (alle 15 mi­nuut­tia).

Tau­luk­ko 11.1. Pää­asias­sa pai­koi­tuk­seen tar­koi­te­tun moot­to­ria­jo­neu­vo­suo­jan ko­neel­li­sen il­man­vaih­don pois­toil­ma­vir­ran ne­liö­poh­jai­set vä­him­mäi­sar­vot.

Ajo­jen lu­ku­mää­rä* Il­ma­mää­rä Esi­merk­ki­koh­de
1 0,9 (dm3/s)/m2 asuin­ta­lo­jen pai­koi­tus­ti­lat
2 - 4  2,7 (dm3/s)/m2 toimisto-​ ja vi­ras­to­ti­lo­jen hen­ki­lö­kun­nan pai­koi­tus­ti­lat
n ≥ 4 n x 0,9 (dm3/s)/m2 var­si­nai­set pai­koi­tus­ta­lot sekä toimisto-​, virasto-​ ja lii­ke­ra­ken­nus­ten asia­kas­pai­koi­tus­ti­lat

* tässä ajo­jen lu­ku­mää­räl­lä tar­koi­te­taan ajo­jen mää­rää au­to­paik­kaa koh­den vuo­ro­kau­den vilk­kaim­man 8 tun­nin jak­son ai­ka­na

Vaih­toeh­toi­ses­ti tai sil­loin, kun ne­liö­poh­jai­nen mi­toi­tus ei ole pe­rus­tel­ta­vis­sa voi­daan ko­neel­li­nen pois­toil­ma­vir­ta mi­toit­taa moot­to­ria­jo­neu­vo­suo­jan epä­puh­taus­kuor­mi­tuk­sen pe­rus­teel­la. Eril­li­ses­sä Moot­to­ria­jo­neu­vo­suo­jan il­man­vaih­don mi­toi­tusop­paas­sa1) esi­te­tään moot­to­ria­jo­neu­vo­suo­jan epä­puh­taus­kuor­mi­tuk­seen pe­rus­tu­va pois­toil­ma­vir­ran mi­toi­tus­ta­pa.

Moot­to­ria­jo­neu­vo­suo­jan epä­puh­taus­kuor­mi­tuk­seen pe­rus­tu­val­la il­ma­vir­to­jen mi­toi­tus­me­ne­tel­mäl­lä voi­daan pää­tyä ne­liö­poh­jai­sia vä­him­mäi­sar­vo­ja pie­nem­piin il­ma­vir­toi­hin. Näitä il­ma­vir­to­ja voi­daan esit­tää pai­kal­li­sel­le ra­ken­nus­val­von­ta­vi­ran­omai­sel­le käy­tet­tä­väk­si il­man­vaih­don suun­nit­te­lun pe­rus­tee­na, jos:

  • Moot­to­ria­jo­neu­vo­suo­jan il­man­vaih­don mi­toi­tus on laa­dit­tu ja ra­por­toi­tu pe­rus­teel­li­ses­ti ja siinä on esi­tet­ty miten on va­rau­dut­tu poik­keus­ti­lan­tei­siin.
  • Moot­to­ria­jo­neu­vo­suo­jan kul­la­kin ta­sol­la asen­ne­taan vä­hin­tään 3 kpl si­säil­man hii­li­mo­nok­si­din pi­toi­suut­ta mit­taa­vaa an­tu­ria, kui­ten­kin vä­hin­tään 1 an­tu­ri / 500 m2. An­tu­rit asen­ne­taan paik­koi­hin, jois­sa on odo­tet­ta­vis­sa kor­keim­mat hii­li­mo­nok­si­din pi­toi­suu­det, yleen­sä ajo­luis­kien ja ajo­reit­tien lä­hei­syy­teen. An­tu­rien ja il­man­vaih­to­jär­jes­tel­män toi­mi­vuus var­mis­te­taan toi­min­ta­ko­keil­la, säätö-​ ja vi­ri­tys­toi­men­pi­teil­lä (ml. ka­li­broin­ti) sekä koe­käy­töl­lä eri käyt­tö­ti­lan­teis­sa, käyt­tö­ti­lan­tees­sa an­tu­rien mit­taus­tark­kuus tu­li­si olla ±2 % hii­li­mo­nok­si­din pi­toi­suu­del­la 35 mg/m3 (30 ppm). An­tu­rien toi­min­ta tar­kas­te­taan sään­nöl­li­ses­ti ja ka­li­broi­daan vä­hin­tään ker­ran vuo­des­sa, ka­li­broin­ti­to­dis­tus lii­te­tään ra­ken­nuk­sen käyttö-​ ja huolto-​ohjeeseen.
  • Moot­to­ria­jo­neu­vo­suo­jan il­man­vaih­to on suun­ni­tel­tu niin, että il­man­vaih­to toi­mii hal­li­tus­ti kai­kis­sa käyt­tö­ti­lan­teis­sa ja il­man­vaih­toa voi­daan oh­ja­ta kun­kin il­man­vaih­to­ko­neen pal­ve­lua­lu­een kor­keim­man mit­tausar­von pe­rus­teel­la esi­mer­kik­si seu­raa­vas­ti:
    • Il­man­vaih­to voi­daan oh­ja­ta pois pääl­tä kun si­säil­man hii­li­mo­nok­si­din pi­toi­suus on moot­to­ria­jo­neu­vo­suo­jan käyt­tö­ajan ul­ko­puo­lel­la alle 7 mg/m3 (6 ppm). Käyt­tö­ajan ol­les­sa jat­ku­va, kuten esi­mer­kik­si asuin­ker­ros­ta­lo­jen moot­to­ria­jo­neu­vo­suo­jis­sa, voi­daan il­man­vaih­to oh­ja­ta pois pääl­tä kui­ten­kin vasta kun si­säil­man hii­li­mo­nok­si­din pi­toi­suus vas­taa ul­koil­man hii­li­mo­nok­si­din pi­toi­suut­ta. Il­man­vaih­to tulee käyn­nis­tää uu­del­leen kun si­säil­man hii­li­mo­nok­si­din pi­toi­suus ylit­tää 7 mg/m3 (6 ppm). Ul­koil­man hii­li­mo­nok­si­din pi­toi­suus tulee mi­ta­ta tu­loil­ma­ka­na­vas­ta ennen mah­dol­lis­ta läm­mön tal­teen­ot­to­lai­tet­ta.
    • Il­man­vaih­to voi­daan oh­ja­ta mi­ni­miin (esim. 30 % ko­ko­nai­sil­ma­mää­räs­tä) kun si­säil­man hii­li­mo­nok­si­din pi­toi­suus on käyt­tö­ai­ka­na alle 10 mg/m3 (9 ppm).
    • Il­man­vaih­to voi­daan oh­ja­ta tar­peen­mu­kai­ses­ti (esim. 30 % - 100 % ko­ko­nai­sil­ma­mää­räs­tä) kun si­säil­man hii­li­mo­nok­si­din pi­toi­suus on vä­lil­lä 10 - 58 mg/m3 (9 - 50 ppm).
    • Il­man­vaih­to täy­del­lä te­hol­la kun si­säil­man hii­li­mo­nok­si­din pi­toi­suus ylit­tää 58 mg/m3 (50 ppm).
    • Hä­ly­tys kun si­säil­man hii­li­mo­nok­si­din pi­toi­suus ylit­tää 81 mg/m3 (70 ppm).
  • Moot­to­ria­jo­neu­vo­suo­jas­sa tu­li­si olla käy­tös­sä ny­ky­ai­kai­nen lii­ken­neoh­jaus­jär­jes­tel­mä, jos moot­to­ria­jo­neu­vo­suo­jas­sa ei ole ni­met­ty­jä paik­ko­ja.
  • Si­sään­ajo moot­to­ria­jo­neu­vo­suo­jaan tu­li­si voida estää kun moot­to­ria­jo­neu­vo­suo­jan si­säil­man hii­li­mo­nok­si­din pi­toi­suus ylit­tää hä­ly­tys­ra­jan, mah­dol­li­nen si­sään­ajon ruuh­kau­tu­mi­nen tu­li­si olla huo­mioi­tu lii­ken­nöin­ti­suun­ni­tel­mas­sa.
  • Oles­ke­lu moot­to­ria­jo­neu­vo­suo­jas­sa tu­li­si voida estää kun moot­to­ria­jo­neu­vo­suo­jan si­säil­man hii­li­mo­nok­si­din pi­toi­suus ylit­tää HTP15 -​arvon 87 mg/m3 (75 ppm).

Moot­to­ria­jo­neu­vo­suo­jan tulo- ja pois­toil­ma­vir­rat mi­toi­te­taan ta­sa­pai­noon kui­ten­kin niin, että moot­to­ria­jo­neu­vo­suo­ja on ali­pai­nei­nen mui­hin ti­loi­hin näh­den. Moot­to­ria­jo­neu­vo­suo­jan tu­loil­ma­vir­ta voi olla siir­toil­maa.

Il­man­vaih­don mi­toi­tuk­ses­sa ja tar­peen­mu­kai­ses­sa oh­jauk­ses­sa tu­li­si huo­mioi­da myös moot­to­ria­jo­neu­vo­suo­jan si­säil­man kos­teu­den hal­lin­ta. Liian kor­kea si­säil­man kos­teus voi ai­heut­taa si­sään aja­vien ajo­neu­vo­jen kyl­mien tuu­li­la­sien ly­hy­tai­kais­ta huur­tu­mis­ta. Pit­kien ka­tet­tu­jen ajo­ramp­pien ja ajo­tun­ne­lei­den il­man­vaih­to tu­li­si mi­toit­taa tie­tun­ne­lien mi­toi­tus­oh­jei­den mu­kai­sik­si.

Tulo- ja poistoilma-​aukot si­joi­te­taan siten, että moot­to­ria­jo­neu­vo­suo­jan eri osien riit­tä­vä il­man­vaih­to var­mis­tuu. Aukot si­joi­te­taan siten, ettei ilma pääse tar­peet­to­mas­ti le­viä­mään alueil­ta, jois­sa epä­puh­taus­pi­toi­suus on suuri. Moot­to­ria­jo­neu­vo­suo­jaan ei myös­kään saa jäädä koh­tia, jois­sa ilman epä­puh­taus­pi­toi­suu­det voi­vat pai­kal­li­ses­ti ylit­tää sal­li­tut arvot. Tämän es­tä­mi­ses­sä voi­daan käyt­tää esim. pai­kal­lis­pois­to­ja tai siir­toil­ma­pu­hal­ti­mia.

Ri­vi­au­to­suo­jis­sa ja enin­tään 60 m2:n moot­to­ria­jo­neu­vo­suo­jis­sa voi­daan käyt­tää pai­no­voi­mais­ta il­man­vaih­toa. Ri­vi­au­to­suo­ja on moot­to­ria­jo­neu­vo­suo­ja, jossa ei si­säl­lä ajeta ja jonka sy­vyys on enin­tään 7 m tai 14 m sil­loin, kun suoja on tar­koi­tet­tu linja-​autoille tai muil­le pit­kil­le ajo­neu­voil­le. Suo­jan tulee olla ko­ko­naan maan­pääl­lä tai il­man­vaih­don kan­nal­ta tätä vas­taa­vas­ti, esi­mer­kik­si rin­tees­sä. Tulo- ja poistoilma-​aukot si­joi­te­taan siten, että riit­tä­vä il­man­vaih­to ja ilman kier­to saa­vu­te­taan. Tuloilma-​aukko voi­daan si­joit­taa ul­ko­sei­nän tai oven alao­saan. Poistoilma-​aukko si­joi­te­taan yleen­sä sei­nän ylä­osaan tai kat­toon tuloilma-​aukon vas­tak­kai­sel­le puo­lel­le. Sekä tulo- että poistoilma-​aukon vapaa poikkipinta-​ala on vä­hin­tään 0,1 % lattiapinta-​alasta, kui­ten­kin vä­hin­tään 150 cm2.

Jos läm­mit­tä­mät­tö­män moot­to­ria­jo­neu­vo­suo­jan, esim. py­sä­köin­ti­ta­lon ul­ko­sei­näs­tä vä­hin­tään 30 % on avoin­ta ja auk­ko­jen pinta-​ala on vä­hin­tään 10 % kun­kin tason lattiapinta-​alasta, ei suo­jas­sa vaa­di­ta eril­lis­tä il­man­vaih­toa. Ti­las­sa ei kui­ten­kaan saa olla il­man­kul­kua huo­mat­ta­vas­ti hait­taa­via es­tei­tä kuten vä­li­sei­niä tai palk­ke­ja.

1)Moot­to­ria­jo­neu­vo­suo­jan il­man­vaih­don mi­toi­tuso­pas. Ym­pä­ris­tö­mi­nis­te­riö.  28.2.2018.

Sivu teks­ti­muo­dos­sa Lataa sivu PDF:nä
Kirja teks­ti­muo­dos­sa Lataa kirja PDF:nä

Lisää uusi kom­ment­ti

Tämän ken­tän si­säl­tö pi­de­tään yk­si­tyi­se­nä eikä sitä näy­te­tä jul­ki­ses­ti.
  • Sal­li­tut HTML-​tagit: <em> <strong> <ul type> <ol start type> <li> <dl> <dt> <dd> <drupal-​entity data-*>
  • HTML-​merkit ovat kiel­let­ty­jä.
  • Rivit ja kap­pa­leet pää­te­tään au­to­maat­ti­ses­ti.